Sporten, mijn lichaam raakte uitgeput.

12-03-2018

Een hele opgave. Alleen het idee al dat ik niet meer mocht sporten en dat elke vorm van lichamelijke inspanning er eigenlijk voor zorgde dat mijn lichaam nog meer uitgeput raakte, bezorgde mij gemengde gevoelens. Door het sporten had ik het gevoel dat ik wat van mijn dag gemaakt had, ik voelde me lichamelijk steeds slechter, maar geestelijk had ik het idee alsof ik de hele wereld aan kon! Maar goed ik probeerde er elke keer weer aan te denken waarom ik hier aan begonnen was!? Ik wilde gezond worden. Dit helpt voor mij gelukkig heel erg goed, met name wanneer ik weer een terugval heb. En dat gebeurt nog wel eens. 

‘‘Ik voelde me lichamelijk steeds slechter, maar geestelijk had ik het idee alsof ik de hele wereld aan kon!,,

Ik ging van 10/12 uur sporten in de week naar 4 uurtjes sporten in de week. Onbewust pakte ik wel meer de fiets, deed alles lopend en liet de auto staan zodat ik nog wel mijn dagelijkse beweging had. Het gekke was dat ik mezelf daar niet eens bewust van was, maar dat het mijn omgeving opviel. Ik moest geopereerd worden, hierdoor mocht ik helemaal niet meer sporten, een tweestrijd. Aan de ene kant wilde ik heel graag sporten en was ik veel te bang dat ik kilo's aan zou komen, aan de andere kant wanneer ik wel zou gaan sporten zou dat lichamelijke gevolgen hebben. Ik zat steeds met mezelf in strijd. Ik had een enorme drang om naar de sportschool te gaan en moest mezelf er dan ook steeds van overtuigen om het niet te doen. 

‘‘Het gekke was dat ik mezelf daar niet eens bewust van was, maar dat het mijn omgeving opviel,,

Doordat ik niet meer mocht sporten leek het wel alsof ik aan het afkicken was. Wat natuurlijk ook gewoon zo was. Nu ga ik veel minder naar de sportschool, maar wandel ik wel veel, je zou denken dat is dan toch nog steeds een vorm van compenseren. En ergens klopt dit ook wel. Ik zal mijn hele leven beweging en gezond eten belangrijk vinden, ik denk dat hier ook niks mis mee is. Wel moet de intentie om te gaan sporten goed zijn. In de sportschool had ik maar 1 doel, kilo's afvallen, meer spieren opbouwen en daar ging ik erg ver voor. Daar was ik goed in! Wanneer ik ga wandelen heb ik niet als doel afvallen, maar helpt het mij om mijn hoofd leeg te maken. Ik zie ineens hoe mooi de wereld is, geniet van de natuur, het weer en alles om mij heen. Na een wandeling heb ik hetzelfde gevoel als in de sportschool, ik word er blij van en ik kan de hele wereld dan weer aan. Het enige verschil is dat het wandelen voor mij geen aanslag op mijn lichaam is.   

© 2018 Eetstoornis blog. Gemaakt door Nicole Roes
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin