Negeren is geen optie meer, er van leren wel!

04-06-2018


Triggers en gewoonte gedrag. 

 Ik was en ben trots! 8 dagen zonder overgeven, het voelde bevrijdend. Geen lichamelijke pijn, geen automatische piloot, niet moe, geen emoties waar ik geen raad mee wist, geen onrust, maar vol energie, goede balans tussen emotie's, acceptatie van emotie's en vooral in het hier en nu leven! 

Dinsdag, ik moest weer naar de pre groep therapie. Ik vertelde hoe goed het met mij ging, hoe ik de rust gevonden had in mediteren, wandelen en mindfulness. Eten op gevoel, wanneer mijn lichaam hier behoefte aan had. Dit zorgde ervoor dat ik rust had in mijn hoofd, waardoor ik het gevoel had dat ik de hele wereld weer aan kon. Ik wist dat er ook een moment zou komen dat ik weer terug zou vallen in mijn 'oude vertrouwde gewoontes' maar nooit gedacht dat dit sneller gebeurde dan dat ik verwachte... ik had tenslotte besloten dat ik dit gevoel niet meer los wilde laten! 

''Ik vertelde hoe goed het met mij ging, hoe ik de rust gevonden had''



De vervolg opdracht was voor de hele groep, mijn eet dagboek weer oppakken, bijhouden wat ik at, wanneer, hoeveel en met welk gevoel. Bij het idee werd ik al onrustig en vertelde dit dan ook, ik had het al een keer eerder gedaan, maar dit pakte niet goed uit. Het liefst gooide ik hem in de prullenbak. Wellicht zou het mij inzichten geven over mijn eetstoornis dus begon ik weer met het opschrijven. Doordat ik weer elk eetmoment op moest schrijven, was ik weer continue bezig met eten, iets wat ik niet meer wilde. Eten moest weer vanzelf gaan, net als ademhalen en bewegen. De dagen erna werd ik steeds onrustiger, voelde zenuwen in mijn hele lichaam, angst, en het leek wel of ik weer aan niets anders kon denken. 

''Wellicht zou het mij inzichten geven over mijn eetstoornis dus begon ik weer met het opschrijven''

Terug bij af! De eerste eetbui was er weer voor dat ik het in de gaten had, mijn cirkel was weer geactiveerd, overgeven, schuld gevoel, bewegingsdrang het feest was weer compleet! Hoe kon me dit toch weer keer op keer gebeuren? Waar ging het mis? Wat waren mijn triggers? Vragen waar ik geen antwoord op wist. Ik kreeg te horen dat mijn 4 daagse ging starten, inmiddels ben ik alweer 1,5 week intensief bezig met therapie, 4 dagen in de week. Hierdoor weet ik nu wat ik al die tijd compleet genegeerd heb! Waardoor mijn cirkel steeds weer terug keert in mijn leven, negeren is geen optie meer, er van leren wel maar hier zal ik later op terug komen... 


© 2018 Eetstoornis blog. Gemaakt door Nicole Roes
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin