Voor het eerst naar de diëtiste... 

02-03-2018

Een hele aardige mevrouw, ik voel me er wel veilig bij, ze werkt niet volgens protocollen maar kijkt naar je als persoon, en wat dan de beste manier is, iets wat voor mijn gevoel het beste werkt. Hierdoor voelde ik mij geen nummertje, en krijg ik juist het gevoel dat er naar me geluisterd wordt. Iets wat voor mij heel erg belangrijk is. Je het kunt vergelijken met iemand wie in het diepe van het zwembad gegooid wordt, wanneer je die persoon een zwemband geeft is deze nog veilig, wanneer je de zwemband afpakt verdrinkt hij, je kan hem leren om te zwemmen, zodat hij uiteindelijk de zwemband los kan laten. Zo werkt het ook bij mijn eetstoornis alleen ligt dat wat gecompliceerder. Stap voor stap, Gelukkig zijn met elke stap wie je zet, tevreden wezen over wat wel gelukt is, en me niet concentreren op wat nog niet gelukt is.  


‘‘Hierdoor voelde ik mij geen nummertje, en krijg ik juist het gevoel dat er naar me geluisterd wordt,,

Stap voor stap!


                                Waar te beginnen?

Er gaat zoveel door je heen, zoveel chaos in je hoofd, dat je soms echt niet meer weet waar je moet beginnen. Alle klachten, eetpatronen en manieren van compenseren komen aan bod, om zo te kunnen achterhalen waar mijn prioriteiten liggen. Voor dit moment is dat mijn suikerspiegel, deze is zo ontregelt dat mijn lichaam helemaal van slag is en gaat protesteren, bij elke vorm van inspanning uit dit zich in duizelig en naar worden, mijn lichaam gaat protesteren en heeft er genoeg van. Het is van belang dat ik stop met lichamelijke inspanning, mijn lichaam is uitgeput en heeft alle energie nodig. Ik raak in paniek, alleen al wanneer ik er aan denk! Ik sport 4/5 keer in de week, 3 uur per dag. Wetend dat dit mijn lichaam uitput en niet ten goede komt, moet ik er niet aandenken om het niet meer te mogen, gemengde gevoelens, bang voor wat het teweeg brengt. Zal ik er mee kunnen stoppen? Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan.

  Geestelijke of lichamelijke honger?

"Weet je wanneer je geestelijke honger of lichamelijke honger hebt?" Was de vraag van de diëtiste. Ik moest lachen en zei: ‘‘Ik heb altijd honger!'' 24/7 denk ik aan eten en ik heb geen idee welke vorm van honger het is. Aangezien mijn calorie inname niet heel hoog ligt, is het logisch dat ik niet meer weet wat het verschil is, buiten de eetbuien om, honger ik mezelf altijd uit. Prioriteit nummer twee is dus achterhalen wanneer ik geestelijke honger heb, dit kan door mezelf lichamelijk niet meer uit te hongeren. 

‘‘Ik moest lachen en zei: "Ik heb altijd honger!",,

De meesten zullen denken dan eet je toch weer? Voor mij werkt dat helaas niet zo, de consequenties zal ik moeten ondergaan, meer eten betekend eerst weer aankomen, iets wat me angstig maakt. Maar als ik denk aan wat mijn doelen waren toen ik hier aan begon, zal ik hier doorheen moeten en weetje? Ik heb er alles voor over! Samen met de diëtiste stellen we een richtlijn op, 1500 calorieën is het doel voor de komende twee weken. Mijn uitgangspunt voor de komende twee weken zal dan ook zijn: Tevreden zijn over wat wel gelukt is en me niet concentreren op wat niet gelukt is, elke dag waarbij ik de 1500 calorieën haal is er 1.