De grootste fout die je kunt maken is om er geen te maken.

19-03-2019

Wauw, ik heb zoiets moois geleerd en het werkt voor mij echt. Keer op keer ben ik weer dankbaar voor de lessen die ik leer. Het lijkt heel simpel maar voor mij was het lang onmogelijk! Mensen die mij kennen weten dat ik bestond uit heel veel overtuigingen, ik vond overal wel wat van. Van mezelf, maar ook van anderen. Een van de overtuigingen die ik had was dat ik geen fouten mocht maken. Ze zeggen wel eens wat je aandacht geeft, groeit! en ik geloof er oprecht in dat dat waarheid is. Mijn waarheid. Daardoor maakte ik het mezelf erg moeilijk, wanneer ik iets gedaan had wat niet ging zoals ik dat wilde bestempelde ik dat als fout, daar had ik dan miljoenen gedachten over, voelde ik mij een mislukking en belande ik weer in een negatieve spiraal. Werd ik boos op mezelf, daardoor verdrietig en uiteindelijk belande ik op de bank. Had ik een eetbui zodat ik het vervolgens weer uit kon spugen, mij leeg voelde en even geen emoties hoefde te voelen. Voor mij was dat lang heel vertrouwd, want overgeven zorgde ervoor dat ik niks hoefde te voelen, lekker makkelijk want wat zou er wel niet gebeuren als ik wel ging voelen. Onlangs sprak ik iemand en die vertelde mij wat ze mee had gemaakt. En ik dacht wow dat is cool! Als ik het toch ook zo kon zien, zo kon ervaren. Ik bedacht mij ik moet dit doen! En geloof mij tegenwoordig moet ik helemaal niks meer van mezelf. Ik heb moeten vervangen voor mogen, dit leeft een stuk fijner kan ik je vertellen. En weet je? nu dacht ik, ik maak een uitzondering, dit moet ik van mezelf, dit gaat mij zoveel moois opleveren. Ik weet dat je je afvraagt waar heeft ze het over? En het is goed dat je het je afvraagt en ik realiseer me ook dat je het vast al wel weet. Maar toch hoop ik dat jou ogen, net als mijn ogen open gaan. Het is namelijk geweldig dat je kunt veranderen, en vergeet niet je hebt altijd, maar dan ook altijd een andere keuze.

''En geloof mij tegenwoordig moet ik helemaal niks meer van mezelf''

Het is avond, ergens in de zomer dit weet ik nog als de dag van gisteren. Je kent het wel het was de hele dag al 28 graden, maar ondanks de warmte voelde ik de wind langs mijn gezicht heen gaan. Een perfecte dag! Aangekomen op mijn bestemming, ik ben er klaar voor, ik heb enorm veel zin en vol enthousiasme ga ik het podium op. Ik zie een zaal vol met mensen voor me, alle ogen zijn op mij gericht. Vanavond mag ik zoals gewoonlijk een presentatie geven. Aandachtig gaan mensen op in mijn verhaal en weet ik ze enthousiast te maken, tenminste dit is wat normaal gebeurt. Dit keer ging het heel anders! Het liep helemaal niet lekker, ik kreeg de mensen niet mee in mijn verhaal, ik kwam niet over zoals zou moeten en alles maar dan ook echt alles wat mis kon gaan ging mis. Terug in de auto baalde ik enorm, ik wist dat ze gelijk hadden ik had het helemaal fout gedaan, maar dan ook echt helemaal! ik voelde me een mislukking met alle gedachten die daarbij horen reed ik teleurgesteld naar huis.


Die zelfde week had ik afgesproken met een goede vriend van mij, het zat me nog steeds helemaal niet lekker! Hij zag aan mij dat er wat was, maar ik was helemaal niet van plan om dat ook maar aan iemand te vertellen. Ik schaamde me, maar ik besloot het toch te doen, kort gezegd ik vertelde hem wat er die avond gebeurt was, hoe mislukt en somber ik mij voelde na die avond. Ergens dacht ik dat hij zou zeggen hoe vervelend hij het voor me vond, maar de reactie die hij gaf had ik nooit verwacht. Hij sprong nog net niet op van blijdschap. Wauw wat gaaf zei hij met een heel blij gezicht. Hij deed net als of er een feest gevierd moest worden. Ik hoor het hem nog zo zeggen. Ik begreep helemaal niks van zijn reactie, raakte geïrriteerd en vroeg hem waarom hij zo kon reageren! Er was tenslotte helemaal niks, maar dan ook helemaal niks goed gegaan. Niemand is perfect, dat weet ik ook, maar dit was echt helemaal uit de hand gelopen en fout gegaan. Hij zei; als alles goed was gegaan wat had je er dan van geleerd? Nu weet je, hoe vervelend dat voor jou nu nog voelt wel wat je anders zou kunnen doen, hierdoor ben je alleen maar nog wijzer geworden. Zijn les aan mij, zie je fouten en mislukkingen niet als fout, maar zie het als een feestje! Omarm je fouten, je kunt er zoveel van leren. Mislukking bestaat niet, je krijgt alleen feedback.

Vanaf het moment dat ik het verhaal hoorde dacht ik hoe cool is dat! Wat is er mooier dan het zien van een feestje i.p.v. een fout. En zoals ik al zei ik moet niks, maar ik heb de keus gemaakt dat ik het wellicht kan proberen toch? I've learned so much from my mistakes, I'm thinking of making a few more. Ik denk er niet over na, ik ga ze gewoon maken :)

© 2018 Eetstoornis blog. Gemaakt door Nicole Roes
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin